6 Mart 2015 Cuma

Klasikler Eylemi Tam Gaz

Bir delikanlılık yapıp 2015 yılında 15 klasik okurum ben
demiş idim...

Don Kihote ile başlamıştım işe..

Oblomov ile devam ettim..

Ardından Ölü Canlar geldi

ve baktım ki ağır gidiyor çok  o zaman hafifletelim biraz dedim

Kamelyalı Kadın
ekledim bunlara..

Araya bir adet Gogol sıkıştırdım
"Bir Delinin Hatıra Defteri"
evet bu 3 minik hikayeden oluşan 100 küsur sayfalık bir klasik oldu.. Hafif hile yapmışım gibi sanki ama sonuçta mutlaka okunmalılardan olduğuna göre..
di mi ama

5ledim  sonuçta klasiklerimi

 Kamelya'lı Kadın'ı okumuşken madem dedim bulaştık fahişelere madem  Nana gelsin...
araya klasik dışı başka kitaplar sıkıştı ama Nana'yı yeni okuyorum daha bitmedi.. Bitince yorumlarım

Oblomov uzun zamandır okumak istediğim ama nedense öteleyip durduğum bir romandı. Açıkçası dilini bunca akıcı olacağını beni kolayca sürükleyip götüreceğini pek tahmin etmiyordum.. Ama öyle oldu..




Oblomov fecii tembel bir adam..
İnsan tembellikten de ölüyormuş demek ki dedirten cinsten..!!

Düşündüm de okurken benim de içimde bir Oblomov var ve kış aylarında çıkıp çörekleniyor üzerime..
Kış Oblomovu denebilir bana :) buna sebep yılın 12 ayı yaz mevsimi yaşayan coğrafyalarda yaşayasım var..

Neyse esas konumuza dönersek.. Okumadıysanız okuyun bence.. Göreceksiniz ki su gibi akıp gidiveriyor...


Sonra uzuuun yıllar önce (2004'ten 2005'e geçiş yılbaşında) bana hediye edilen ve fakat okuyamadan kütüphane rafına koyduğum Ölü Canlar'a geldi sıra...


O dönemin Rusya'sını çok net bir biçimde anlatıyormuş... yorumlar öyle söylüyor.. Farklı alışkın olmadığımız bir sistem.. Satın alınan köylüler falan !!
İnsanın önüne açtığı pencere, genişlettiği ufuk bakımından gerçekten çok değerli bir roman olduğu kesin
zevk alarak okuduğumu da söyleyebilirim rahatlıkla
ama anlatımı bir hayli sıkıcı buldum yer yer..

E bir de yarım kaldı ya roman..
Şaka gibi..
Sen dünyanın gözde klasiklerinden biri ol ama tamamlanamamış bile ol...
peeeh
tamamlanaymış ne olacakmışsa artık !

Gogol romanın ikinci bölümünde üçkağıtçı karakteri Çiçikov'un aslında o kadar da ahlaksız olmadığını öne çıkartmak istemiş ve fakat bakmış ki ümit yok yakmış yazdığı bölümlerin büyük çoğunluğunu !!!
Alem adammış :)

ama okunmalı tabi...

Kamelyalı Kadın'a gelince...



Kolay okunan dili hayli hafif anlatımı akıcı bir roman.. İnsanın içini acıtıyor.. Kadın her devirde ezilen olmuş... Hayli içe işleyen bölümleri var. Metres olmak bir kadın için leke, iffetsizlik iken adamların o metresten bu metrese gezmesi çok olağan ve kabul edilir doğal bir davranış..
Fahişelerin ise aşık olmaya hakkı yok.. Gerçekten aşık olmayı becerebilen bir adam denk gelirse karşılarına otomatikman o adam da acı çekiyor... Bu senaryo hiç değişmiyor..

Bu romanla alakalı beni en çok üzense bu kameyalı kadının gerçekten var olan bir kadının hayatından esinlenerek yazılmış olması. Gerçek kamelyalı kadın da tıpkı romandaki gibi gencecik yaşında veremden ölmüş..
ne yazık ... :(

Kadınsan her dönem ve her coğrafyada iteleniyorsun..
net..

bazen aklımdan ütopik fikirler geçiyor.. Bir tanesi şu:
Şu erkek ırkı  bilimi adamakıllı ilerletip kadınsız üreyebilir hale gelseler ve sadece erkek insan yavruları üretseler ve dünya onlara kalsa..
çok şükela olur bence...
evet evet
kesinlikle....

Neyse konuyu dağıttım sanki..

Bir Delinin Hatıra Defteri'nin içindeki öyküler şahane..



Bu kültleşmiş yazarların beyninin çalışma şekline hayranım..
"Gogol gerçekten deli olabilir mi ki?" dedirtti bana kitaba adını veren öykü... Gerçekten bir deli kaleminden çıkmıştı sanki cümleler...
Benim gibi halâ okumama ayıbını yaptıysanız, derhal okuyunuz...
derhal...


ve de  benim klasikler eylemim devam edecek..
beni izlemeye devam ediniz ;)

5 yorum:

Makbule Abalı dedi ki...

Klasikleri belli bir zaman diliminde, belli bir sürede okumak da ustalık ister. Zamana dağıtarak okunsa acaba daha mı iyi olurdu. Ancak sizi kutlamak lazım, kısa sürede çok yol almışsınız.
Gençliğimde Dostoyevski en severek okuduğum yazardı. "Suç ve Ceza" hayatın içinden bir baş yapıttır.
Okuma hızınız hiç kesilmesin.

dilekce54.blogpot.com dedi ki...

İyi okumalar klasikler güzeldir:)

Yazgüneşi dedi ki...

Makbule Abalı; zaman dağıtsam iyiydi de .. çok geciktim hissine kapılınca gaza geldim
Suç ve ceza yıllar önce okuduklarımdan..
Hiç klasik okumadım da değildi yani
de
eksiğim çok..
zaten hiç yetişemiyorum, klasik tamalayım derken çağdaş dünya edebiyatında ne kadar geri olduğumu fark edip sinir oldum
yetişemiyorummm :(

Dilekçe..
çok teşekkürler :)

complete_the_sentences dedi ki...

Sevgili kış Oblomov'u arkedeşim, yazını keyifle okurken, aynı zamanda da klasiklerden inatla uzak duran bi zat-ı muhterem olarak kendi kendimi esefle, hatta kınım kınım kınadım. Accık da sana özendim, ne yalan söyliyim. Belki sen paylaştıkça bi ilham ve cesaret gelir de, ben de elime alırım şu klasikleri. Teşekkürler paylaşım için. Sevgiler... :)

Yazgüneşi dedi ki...

zannettiğimiz kadar da zor değilmiş yaa bu klasikler
başlayınca su gibi geldi devamı :)