9 Eylül 2011 Cuma

"BestModel" i kendisi olan Kadın - Cindy Sherman

Otoportre çekmeyi seven birisi olarak ustalar arasından Cindy Sherman'ın dikkatimi çekmesi ve beni kendisini incelemeye itmesi kaçınılmazdı belki de..

Gerçi Sherman'ın kendisini çektiği yüzlerce karenin hiçbirisi gerçek anlamda otoportre değil. Otoportre kişinin kendi kendini yansıtabildiği, fotoğrafı izleyene kendisi hakkında ipucu verebildiği kareler için kullanılan bir terim aslında. Oysa Sherman kılık değiştirme ve makyaj ile görünüşünü değiştirerek kendi kendisini fotoğraflamış.  Bunu ben de yaptım, var birkaç deneme yazını sonuna onlardan da eklerim. Ama bu denemeleri Sherman'dan etkilenip yapmadım, tesadüfen aynı mantıkla yaklaşmışız belki de hadiseye. Yani benim kimi karelerime de otoportre demek çok da yerinde değil belki de.

Neyse beni bir yana koyup Sherman'a dönmek gerekirse:

Sherman kendi fotoğraflarından söz ederken fotoğraflarının kadın stereotipleri ile ilgilendiğini ancak bu stereotiplerin kendisinin kadını nasıl gördüğünü değil, erkeklerin kadınları nasıl gördüğünü yansıtan kareler olduğunu söylüyor.

1954 New Jersey doğumlu Cindy Sherman, New York Eyalet Üniversitesi’nde sanat okumuş. Kılık değiştirip makyaj yaparak kendi kendini fotoğraflamaya başlaması üniversite yıllarına denk geliyor.
Sherman, 1977 – 1980 döneminde, filmlerde kadınlara verilen klişe rolleri sorgulayan, “Untitled Film Stills” (İsimsiz Film Kareleri) serisi ile sanat çevrelerinde tanınıyor ilk. (1995 senesinde, bu çalışma MOMA (New York Modern Sanatlar Müzesi) tarafından bir milyon doların üzerinde bir fiyattan satın alınıyor!!!! )
 
 





Daha sonraki çalışmalarında Sherman, erkek dergilerini, çocuk masallarını, moda dünyasını, sanat tarihindeki önemli imgeleri işliyor. Son dönem işlerinde büyük boy renkli baskılarla vitrin mankenleri, tıbbi protezler, cinsel yardım araçları, plastik vücut parçaları, maskelerle hazırlanmış cinsel ilişki mizansenleri ya da kusmuk çöp resimleri gibi grotesk konulara yöneliyor ve bu yüzden de kültürel fırsatçılık ve entelektüel sansasyonelizm ile eleştiriliyor.



Sherman fotoğraflarını kavramsal sanat postmodernizm ve feminizm eksenleri doğrultusunda geliştirmiş bir fotoğrafçı. Ayrıca dönemin moda kavramlarını ve akımlarını kullanıyor ve sık sık başvurduğu feminizm imgesini feminizm anlayışındaki değişiklikler doğrultusunda uygulamaktan da geri durmuyor.
Cindy Sherman'a göre: "Cinsel organları kullanarak, sevimli ya da şok edici resimler etmek kolay...Zor olan acı keskin yine de açık seçik görüntü elde etmek."

Ki bu fikrine ben de katılıyorum ve görünen o ki Cindy zoru yani keskin ve açık seçik görüntü elde etmeyi gayet iyi başarmış


 
 
ve işte bunlar da benim kılık değiştirerek ya da sıradışı makyajlar yaparak kendimi fotoğraflamış olduğum çalışmalara birkaç örnek:
 
 








14 yorum:

http://kuzgunibeyaz.blogspot.com/ dedi ki...

en üzgünler, en çok gülümseyenler oluyor fotoğraflarda..

gülümsemeyenleri hiç mi hiç sorma..

Yazgüneşi dedi ki...

yok sormam...
hiç
hiç sormam...

nil dedi ki...

ilginç bir kadın gerçekten... yok yok sana demedim yazgüneşim :) aklıma şu soru geliyor, görüldüğü kadarıyla güzel bir kadın sherman, acaba fiziksel olarak kendini beğenmese yine de otoportre çalışmak ister miydi, en azından ilk yıllarında kendini çok fazla deforme etmediğini görüyoruz..

Yazgüneşi dedi ki...

mavim bana da diyebilirsin bende az ilginç sayılmam hani ;)

ve sherman kendi fiziki görünümünden hoşnut olmasa kendini bunca görüntülemezdi bence...

şimdi buradan benim kendini beğenmiş bir kadın olduğum sonucu çıkacak di mi :PPP
kendimi çok beğeniyorum denemese de verdiğim fotoğrafları seviyorum ben..
fotoğraf her zaman yalan söylüyor zaten ;)

nil dedi ki...

heh aslında oraya gelecektim ben de, hani ben de diyorum ya bazen acaba kameranın yanlış tarafında mı duruyorum diye :))) bence de nefis fotoğraflar veryorsun ki carmen serisi ayrıca bi güzel :)

Yazgüneşi dedi ki...

Nil'im seninle kimi projelerimiz var zaten hatırlatırım seni kameranın ardından önüne geçirecek ;)
ve bence sen de çok iyi fotoğraf veriyorsun.. benim Nes'e yüz verenler albümümdeki karen var ya
bayılıyorum ben ona :)

nil dedi ki...

ben de çok seviyorum o kareyi de beğenmekle yetindim, bir de aman ne güzel falan yazmadım hihihi, zaten sizin çalışmanın arasına sıkıştırmıştım ya kendimi, abartmayayım dedim :)))

Yazgüneşi dedi ki...

bence sonuna kadar abartmalısın
zira naapsan abartı olmayacağı kesin
yerim seni
özledim yahuuu

nil dedi ki...

haftaya görüşelim valal ben de özledim, yazdan kalma son günlerin tadını çıkaralım :)

Yazgüneşi dedi ki...

anlaştık :)))

beenmaya dedi ki...

hatun gördüğüm kadarıyla sen aşmışsın artık. benim kızkardeşim de fotoğrafla ilgileniyor. hani belki yardımın olur hatuna fiki falan verirsin. blogunu bir inceler misin?

http://ozgebaki.blogspot.com/

Yazgüneşi dedi ki...

ah mayacım aştığımı düşünmene ne sevindim
yok güzelim aşma noktasına gelmeme bir dünya yok kırk fırım ekmek lazım daha
kardeşini karelerini görüyordum blogunda lakin blogu olduğunu bilmiyordum:)
heme alıyorum izlemey
zevkle
ben ona bir fikir verir miyim bilemem de
karşılıklı fikir alışverişi mutlaka olur konu fotoğrafsa..
zevk verecek izlemek karelerini bana :)
teşekkürler cancan

duygu dedi ki...

ama ben senin karelerine hep hepp bayılıyorum.
ilginç bir kadınmış cindy.
yahu okudukça görüyorum ki sen içinde bir sürü rengi, ilgi alanını, bilgiyi barındıran nadide bir kişiliksin.
ay buraya yorum yazarken kendimi çok frenlemek istiyorum aslında avam durmamak için ama olmuyor. hakediyorsun bin kez her güzel sözü...

Yazgüneşi dedi ki...

ruheşim sen var ya ne yapsan ne etsen uğraşsan avam duramazsın ki :)))
ama sınırsız bir sevgi var ya karşılıklı
ondandır ne yapsak diğerine nefis görünmesi belki de..
belki de başkaları öyle düşünmüyordur
çok da önemi yok aslında
sen seviyorsan gerisinden kime ne :)))
canımsın